Wpisz czego szukasz?

Aktualności

Z przyjemnością informujemy o sukcesie naszej Kancelarii, który ma istotne znaczenie dla branży transportowej. Od wielu lat sądy nie dopuszczały możliwości odstępstwa od zasady pisemnej formy reklamacji w międzynarodowym transporcie drogowym. Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu, udało się jednak uzyskać korzystne orzeczenie, które zmienia dotychczasową praktykę.

W oparciu o obowiązujące przepisy przekonaliśmy sąd, że możliwe jest zawieszenie biegu terminu przedawnienia roszczeń wynikających z umów przewozu drogowego na podstawie reklamacji złożonej drogą elektroniczną. Nasza argumentacja opierała się na Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (Konwencja CMR), która pozwala na takie rozwiązanie, w szczególności w związku z ratyfikacją przez Polskę Protokołu dodatkowego dotyczącego elektronicznego listu przewozowego.

Protokół, obowiązujący w Polsce od 11 września 2019 r., wyraźnie wskazuje, że „list przewozowy, jak również jakiekolwiek żądanie, deklaracja, polecenie, wniosek, zastrzeżenie lub inna komunikacja dotycząca wykonania umowy przewozu (...) mogą mieć formę komunikacji elektronicznej” (art. 2 ust. 1 Protokołu). To właśnie na tej podstawie dowiedliśmy, że reklamacja złożona e-mailem jest skuteczna i zawiesza bieg przedawnienia roszczeń.

Sąd Okręgowy w Białymstoku w wyroku z dnia 16 sierpnia 2024 r. (sygn. akt: VII Ga 219/24) przychylił się do naszej interpretacji, stwierdzając, że złożenie reklamacji w formie „zwykłego” e-maila jest wystarczające, by zawiesić termin przedawnienia. W uzasadnieniu wyroku sąd wyjaśnił, że „wymóg stosowania podpisu elektronicznego do reklamacji przewidzianej w art. 32 ust. 2 Konwencji CMR, uzupełnionej Protokołem, stanowi niedopuszczalną nadinterpretację przepisów tego Protokołu”. Dodał również, że „reklamacja nie jest listem przewozowym, dlatego może być złożona w formie zwykłego e-maila”.

Z dostępnych informacji wynika, że jest to pierwszy tego rodzaju wyrok w Polsce. Decyzja ta ma duże znaczenie praktyczne, ponieważ w pełni odzwierciedla współczesne standardy komunikacji w międzynarodowym transporcie, gdzie poczta elektroniczna jest powszechnie stosowana. Dzięki temu możliwa jest bardziej efektywna obsługa roszczeń i lepsze dostosowanie przepisów do realiów rynkowych.